Nic dziwnego, że Cardo powstało także w centrum Jerozolimy w czasach rzymskiego panowania. Cardo jerozolimskie zostało zbudowane przez Hadriana jako główna ulica Rzymskiej Kolonii, która powstała po zniszczeniu Jerozolimy około 130 lat przed narodzeniem Chrystusa. Rzymianie zdławili wtedy żydowskie powstanie pod wodzą Szymona Bar Kohby i postanowili zbudować tutaj nowe miasto o nazwie Colonia Aelia Capitolina. Historię powstania tego nowego miasta opisuje zarówno Józef Flawiusz jak i inny rzymski historyk, Kasjusz Dion.
Struktura miasta została zaplanowana według tzw. sytemu hippodamejskiego. Był to system budowy miasta wymyślony w V wieku p.n.e przez greckiego architekta Hippodamosa z Miletu. Zakładał on budowę miasta opartą o symetryczne kwartały i ulice rozlokowane prostopadle oraz wzdłuż dwóch głównych arterii komunikacyjnych biegnących z południa na północ oraz ze wschodu na zachód. Centralnym punktem miasta była agora (forum w czasach rzymskich), ulice krzyżowały się pod kątem prostym.
Cardo jerozolimskie za czasów Hadriana było ulicą szeroką na 22.5 metra, wyłożoną gładkim kamieniem i biegnącą pierwotnie od Bramy Damasceńskiej na południe. Zostało ono przedłużone za czasów Justyniana w Vi wieku n.e wraz z rozbudową miasta i sięgało aż do nowo zbudowanej wtedy Bramy Syjońskiej. Ulica została podzielona na 3 części – dwie boczne oddzielone kolumnadami od szerokiej na 12 metrów części centralnej. Taka konstrukcja pozwalała na swobodny ruch pieszych po bokach Cardo i bezkolizyjne wykorzystywanie centralnej części ulicy do przemieszczania wózków z towarami i pojazdów konnych. Wysokie na 5.7 metra kolumnady nadawały Cardo dostojnego charakteru.
Dla ścisłości należy powiedzieć, że położenie Jerozolimy na wzgórzach uniemożliwiało zbudowanie miasta i ulic według ściśle geometrycznego projektu. Konieczne było zbudowanie drugiego układu ulic "cardo - decumanus", nieco mniejszego, aby zmieścić cały projekt w granicach miasta. Te dwie "cardo" zbiegały się ze sobą niedaleko przy Bramie Damasceńskiej tworząc półkolisty placyk z kolumnową zabudową - dlatego Brama Damasceńska zwana jest także Brama Kolumny (Bab el-Amud). Zmodyfikowano także przebieg ulic w otoczeniu obu "Cardo". Zachodnia cardo to dzisiaj Suq Khan ez-Zeit, decumanus w południowej części miasta to dzisiejsza Suq el-Bazaar. Wschodnia cardo to droga Al-wad, a decumanus na północy to dzisiejsza Via Dolorosa.
Dobre wyobrażenie jak wyglądało Cardo daje duży fresk na ścianie, który można podziwiać w centralnej części Dzielnicy Żydowskiej.
Dzisiaj Cardo to miejsce eleganckich sklepów, wszędzie włączona klimatyzacja, miejsce to różni się zdecydowanie od zatłoczonych uliczek dzielnicy muzułmańskiej i chrześcijańskiej. Różnicę widać zwłaszcza, gdy wchodzi się w rejon Cardo od strony bazaru w dzielnicy muzułmańskiej i chrześcijańskiej. Na Cardo kupić można wyszukaną biżuterię, obrazy, ubrania a także zwykłe pamiątki.
Prace archeologiczne prowadzone są do dzisiaj. Odsłonięte miejsca poszukiwań dają dobre wyobrażenie czym było Cardo i jak wyglądało w czasach panowania Rzymian w Jerozolimie.
19 lutego 2017
Jerozolima, Cardo, ulica Cardo, rzymskie Cardo Jerozolima, Dzielnica Żydowska, Madaba, mozaika Madaba
←06. Izrael: Jerozolima - Synagoga Hurva 08. Izrael: Jerozolima - Wzgórze Świątynne→
Prace archeologiczne prowadzone są do dzisiaj. Odsłonięte miejsca poszukiwań dają dobre wyobrażenie czym było Cardo i jak wyglądało w czasach panowania Rzymian w Jerozolimie.
19 lutego 2017
Jerozolima, Cardo, ulica Cardo, rzymskie Cardo Jerozolima, Dzielnica Żydowska, Madaba, mozaika Madaba
←06. Izrael: Jerozolima - Synagoga Hurva 08. Izrael: Jerozolima - Wzgórze Świątynne→






W Jerozolimie każdy kamień ma swoją historię. Spokojnie można by tam spędzić kilka miesięcy i się nie nudzić. Czytam z zainteresowaniem ten blog i oglądam Galerię.
OdpowiedzUsuń